Jeg har hørt “Flaggermusmannen” av Jo Nesbø

For to uker siden skrev jeg om Flaggermusmannen under Smakebit på Søndag, og samme søndag satt jeg pal og malte små bilder og hørte historien som har fasinert så mange.

Harry Hole står i passkontrollen i Sydney med sitt spesialvisum som forteller at han er norsk politimann. Oppdraget er i utgangspunktet enkelt: å bistå det australske politiet i etterforskningen av mordet på en kvinnelig, norsk B-kjendis. På flyplassen blir han møtt av en australsk kollega, aboriginen Andrew Kensington, og han guider Harry Hole rundt i det moderne Australia. De beveger seg på samfunnets vrangside blant horer og halliker, transvestitter, klovner og pushere, og i denne skyggeverdenen aner Harry Hole etter hvert konturene av et spill hvor han selv ufrivillig blir tildelt en viktig rolle. “Flaggermusmannen” handler om den blinde nattejakten på en morder hvor svake ekko synes å være alt man har å navigere etter.

Jeg har alltid visst at “Flaggermusmannen” var Jo Nesbøs debutbok, og jeg har lenge tenkt at jeg måtte få lest en av bøkene hans. Men sånn går nå dagene, og jeg måtte altså bli syk med lungebetennelse før jeg fikk møte Harry Hole.

Det å høre på lydbok var helt perfekt denne helgen, og jeg var rett tilbake til barndommens radio-hørespill og fort inne i spenningen rundt Harry Holes etterforskning i Australia. Godt lest av Lasse Kolsrud, fikk denne lydboken frem både fargerike beskrivelser av landskap og byer, samt mange finurlige historier fra aboriginenes skattekammer. Flettet sammen med en rufsete, norsk politimann med broket fortid, en svensk, strandet eventyrer og et for øvrig broket persongalleri, var dette god underholdning og helt etter min smak.

2014-02-16 15.02.14

Boken ble belønnet med både Rivertonprisen for beste norske kriminalroman og Glassnøkkelen for beste skandinaviske kriminalroman, og var altså den første i en lang rekke bøker om Harry Hole. Jeg skjønner jeg har mye å glede meg til!

About ellengry

www.ellengry.wordpress.com www.skrivegleden.wordpress.com www.passionforart.net
This entry was posted in Bokliste januar -desember 2014 and tagged , , , , , , , , . Bookmark the permalink.

4 Responses to Jeg har hørt “Flaggermusmannen” av Jo Nesbø

  1. Lesehesten says:

    Jeg leset denne før sommeren og har så langt lest de to neste også. Har en plan om å få lest alle sammen 😉

    Like

  2. Pingback: Boken på vent: “Kakerlakkene” av Jo Nesbø | Skrivegleden

  3. Pingback: “Politi” av Jo Nesbø | Skrivegleden

Leave a Reply

