Jeg har lest «Kakerlakkene» av Jo Nesbø

2014-03-11 21.30.10

Hvis du leser denne bloggen regelmessig, så vet du allerede at jeg nettopp har gjort meg kjent med Jo Nesbøs politihelt, Harry Hole. Det tok noen år, men når jeg først hadde hørt «Flaggermusmannen» på lydbok, var jeg glad for å finne «Kakerlakkene» i bokhylla mi. Jeg fikk noen kommentarer på at boka hadde stått på vent i seksten år hos meg, og nå etter å ha lest den, så skjønner jeg det godt.

Mens Australia var stedet for første bok, er det Thailand som blir Harry Holes arbeidssted i denne boken. På et snuskete motellrom i Bangkok finner en hore utkledd som kunstløpersken Tonya Harding den norske ambassadøren med en kniv i ryggen. I dokumentmappen hans ligger fotografier av en pedofil samleieakt. På oppdrag fra UD og i samarbeid med thailandsk politi skal Harry Hole finne ut av saken på en så diskret måte som mulig. Politiske skandaler truer i bakgrunnen. Sammen med sin thailandske kollega Liz Crumley begynner Harry å lete blant diplomater og norske immigranter, i opiumsbuler, go-go-barer og karaokesjapper. Harry oppdager etter hvert at det er personer i Norge som har hatt sine motiver for å sende nettopp ham til Bangkok.

Dette er en god bok, absolutt. Men jeg skjønner egentlig hvorfor denne boka er blitt stående så lenge i min bokhylle, for de første kapitlene var relativ seige å komme igjennom. Så jeg tror nok at jeg har forsøkt å begynne på denne boka da jeg først kjøpte den, og så gitt opp. Det som gjorde at jeg ikke ga opp nå, var Harry Hole selv, jeg ville vite hvordan han hadde hatt det siden Australia-turen.

Da jeg hørte «Flaggermusmannen» var jeg hekta, men bok nummer to fenget meg ikke like mye, selv om den absolutt tok seg opp utover i boka. Og dagen etter jeg hadde lest den ut, var jeg på nettet og kjøpte de seks neste bøkene om Harry Hole, så det er vel bare å innrømme at jeg er blitt medlem av Harry Holes fanklubb, om noe sånt finnes.

Og så tror jeg at jeg har mye bra krim å se frem til, etter det jeg har lest nå på andre blogger. Jeg fant ut at jeg også hadde bok nummer ni stående i bokhylla mi, det var derfor jeg måtte kjøpe de seks bøkene jeg manglet imellom der…

2014-03-11 21.29.33

About ellengry

www.ellengry.wordpress.com www.skrivegleden.wordpress.com www.passionforart.net
This entry was posted in Bokliste januar -desember 2014 and tagged , , , , , , . Bookmark the permalink.

4 Responses to Jeg har lest «Kakerlakkene» av Jo Nesbø

  1. Siri says:

    Har kun lest flaggermusmannen, og den likte jeg godt. Det er riktignok en del år siden, så jeg husker ikke så masse av den. Har veldig lyst til å skaffe meg hele serien, men det er så synd at ingen bokhandlere selger de første bøkene i innbundet versjon lenger :/

    – Siri

    Like

    • ellengry says:

      Ja, hvis det er riktig er det veldig dumt. Jeg kjøpte de i paperback selv, men det er ikke like mye stas + mindre skrift. Bøkene er gode, da, så det hjelper jo 🙂

      Like

  2. Pingback: Sønnen av Jo Nesbø | Skrivegleden

  3. Pingback: “Politi” av Jo Nesbø | Skrivegleden

Leave a Reply

