“Politi” av Jo Nesbø

2015-07-09 19.05.35

Jeg har hatt inntrykk av at jeg må være den siste personen i Norden som ikke har lest boka Politi av Jo Nesbø. Da den kom ut i 2013 ble den raskt utropt til å være Jo Nesbøs beste bok hittil og jeg har, etter å ha lest den, forståelse for det.

Politi er Jo Nesbøs tiende bok om Harry Hole. Boka starter der den forrige sluttet. En pasient ligger i koma under streng bevoktning på sykehuset. Situasjonen har lenge vært stabil uendret, men en dag synes det plutselig som om pasienten skal begynne å våkne. Samtidig blir en politimann brutalt myrdet på åstedet for et tidligere drap. Drapet er som en kopi av det forrige, som ennå er uoppklart. Den tidligere gruppa til Harry Hole settes på saken, men strever med å finne spor og motiv. En tid senere skjer nok et drap, også denne gangen på åstedet for et uoppklart. Offeret er nok en gang politimann, og etterforskningsgruppa skjønner at de står overfor en seriemorder som dreper polititjenestemenn. Hvem er det som vil de ansatte i politiet til livs, og hvorfor?

Det er ikke så lenge siden jeg leste min første bok av Jo Nesbø, og det var litt tilfeldig at jeg tok med meg Politi fra biblioteket forrige uke. Samtidig hadde jeg lyst til å vite fortsettelsen på historien, og ikke minst om Harry Hole overlevde. Et raskt søk på bloggen min viser at jeg ikke har skrevet noe om Harry Hole siden bok nr.2... har ikke vært helt i blogghumør,men som den siste uken har vist, så har den biten av tilværelsen bedret seg.

Jeg likte denne boka bedre enn de foregående. Det er noe både med kompleksiteten og med miljøbeskrivelsene til Nesbø som fenger meg, spesielt i denne boka. Siden jeg har hatt Oslo rådhus som arbeidsplass i ti år, så ser jeg så levende for meg de møtene som beskrives, og jeg liker Nesbøs forsiktige kritikk av sammenblandinger mellom byråkrater og politikere. Jeg kjenner jeg ikke kan skrive så mye om selve historien, uten å røpe for mye av handlingen. Beskrivelsene er i overkant voldelige etter min smak, men handlingen som drives fremover er preget av en realistisk fremstilling og godt språk. Som i de tidligere bøkene, blir jeg sittende og heie på Harry Hole og hans gjeng, og jeg ble oppriktig lei meg av flere hendelser.

Jeg kan absolutt anbefale denne boka, og har jeg rett, så har du alt lest den.

God Bok!

About ellengry

www.ellengry.wordpress.com www.skrivegleden.wordpress.com www.passionforart.net
This entry was posted in Bøker jeg anbefaler and tagged , , , , , , . Bookmark the permalink.

One Response to “Politi” av Jo Nesbø

  1. Signe Braut says:

    Det var ei veldig kjekk bok! Den var eg overraskande nok tidleg ute med, eg er nemleg stort sett for sein med det meste. Eg las boka då eg var i Oslo, og det gjorde det nok endå meir spanande. Eg veit ikkje om eg likte Harry Hole sin del av historia så godt denne gongen, men det var lett å bli fenga av sjølve krimgåta.

    Liked by 1 person

Leave a Reply

